Pooli tekee työntekijän arjesta seikkailun

 

Jos työssä tärkeää sinulle on työn vaihtelevuus, mielenkiintoasi työtä kohtaan lisäävät uudet haasteet ja jatkuva mahdollisuus kehittyä sekä pidät ihmisten kohtaamisesta, on Turun Osuuskaupan marketkaupan resurssipooli juuri sitä mitä etsit. Pooli auttaa toimipaikkoja nopeissa työntekijätarpeissa. Poolin idea on, että toimipaikka saa akuuttiin tarpeeseen työntekijän, jolle toimipaikan tehtävät ja työyhteisö ovat tuttuja. Poolilainen on täysivaltainen TOK:n työntekijä. Hän saa kattavan perehdytyksen jokaiseen oman alueensa yksikköön.

Poolilaiset tekevät säännöllisesti töitä muutamassa alueellisesti lähekkäin sijaitsevassa myymälässä yhden myymälän sijasta. TOK:n toimintaympäristö on jaettu kymmeneen alueeseen, joissa pooleja on tällä hetkellä toiminnassa seitsemällä alueella ja kaksi uutta on rekrytointivaiheessa.

 

”Poolilaisena saa uusia työkavereita ja asiakkaita, voi kiertää eri toimipaikoissa ja tehdä töitä monipuolisesti. Mahdollisuus työskennellä monessa toimipaikassa on antanut aivan uutta virtaa”, sanoo Anneli Koskilehto, joka työskentelee Itäisen keskustan poolissa, johon kuuluvat Itäharjun Prisma ja Salet Petrelius, Lauste, Hämeenkatu sekä Kupittaanpuisto.

 

”Prismassa teen kassavuoroja, mutta Salessa ja S-marketissa ihan kaikkia myymälän töitä. Tykkään siitä, että työpäivät ovat vaihtelevia, se on rikkaus”, kertoo puolestaan Tiina Niskala, joka työskentelee Alastaron, Yläneen, Pöytyän ja Kyrön Sale-myymälöissä sekä Auran S-marketissa ja Loimaan Prismassa.

 

Alueelliset myyjät ovat tärkeitä myös liiketoiminnallisesti

Toimintamallin avulla halutaan edistää toimipaikkojen välistä alueellista yhteistyötä ja kehittää myymälöiden toimintatapoja. Alueelliset myyjät saavat laajan kuvan eri tavoista toimia ja he voivat viedä hyviä malleja alueen muihin toimipaikkoihin.

Poolilaiselta edellytetään, että hänen on mahdollista kulkea alueen eri myymälöissä ja hänellä on halukkuutta työskennellä luontevasti muuttuvissa olosuhteissa ja eri työyhteisöissä.

”Kokoonnumme säännöllisesti yhteen poolilaisten kanssa käymään läpi asioita ja kuulumisia esimerkiksi ruokailun ja keilailun merkeissä. He ovat meidän tiimimme. Alueelliset myyjät ovat tärkeitä koko liiketoiminnan kannalta. Heiltä saa paljon kehitysehdotuksia, joiden avulla voimme tulla entistäkin paremmiksi”, kertoo palvelupäällikkö Päivi Kandolin.

”Kannustan hurjasti kaikkia muitakin mukaan pooliin”, päättää Tiina Niskala.